Pnom Penh, here I come!

20 juni 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Cambodia, here I come!

Hup Daar ga ik de lucht in.

Ik laat iedereen die ik lief heb daar beneden. Niet te veel bij stilstaan, want… Met gemengde gevoelens. Zonder mijn lief en mijn pubers, maar ook: Het avontuur!

Weer eens een sprong in het diepe! Ook heel duidelijk het gevoel dat ik dit gewoon moet doen. Het ruime sop!

8F78C334-6462-4D69-BD75-6C56A278F9B2

Yes Cambodia, here I come!

Alleen de reis al. 15 uur alleen, tussen vreemde mensen opgepakt in het vliegtuig.  Andere mensen doen totaal andere dingen, daar kom ik nou mooi eens achter. De buurman bestelt direct bij de eerste ronde een bier, iets sterk en een flesje wijn. Zou ik niet aan denken. Verder mis ik het overleg als ik met het vliegtuigeten allerlei bakjes en supplementen krijg. Wat hoort  waar bij? Daar heb ik echt  mijn lief  bij nodig.

Wat kan ik in Cambodia allemaal verwachten?

Dertig jaar geleden is Cambodia ernstig getroffen door een burgeroorlog, de Rode Khmer. Toen zijn er grote slachtpartijen geweest onder de mannelijke beroepsbevolking. Daarom is het land nog steeds arm.

Waar ik ga werken, Khemara, is een NGO die toen is opgericht. De economie was afhankelijk van vrouwen, maar die konden niet zoveel doen. Dat hadden ze nooit geleerd. Khemara had als doel vrouwen een economische positie te laten verwerven.

In Cambodia zijn vrouwen zijn heel dienstbaar aan hun echtgenoten. Dat zijn ook de geschreven gedragsrichtlijnen. Mannen hebben ook gedragsrichtlijnen, maar daar staat vooral in hoe ze zich in de maatschappij moeten handhaven.

Daarom ook dat men zoveel moeite had om na de burgeroorlog het land weer op te bouwen. Iedereen die iets kon, was dood, er was geen kennis, geen kunde. Het zat niet in de aard van de vrouwen om het heft in handen te nemen.

Ben benieuwd hoe dat nu nog van invloed is.

Wat ik verder heel erg vind opvallen: een van de regels is dat je niet zomaar iemands hoofd moet aanraken. Ook vrouwen mogen niet ongevraagd het hoofd van de echtgenoot aanraken. Dit fascineert me. Waar komt dat vandaan? Ik kan het me heel goed voorstellen dat het niet prettig is, maar wie zou dat dan doen, als die regel er niet zou zijn. En hoe zou dat dan gebeuren?

Inmiddels ben ik gearriveerd, gesloopt, en mijn eerste maaltijd achter de rug. Ik heb alle huisgenoten getrakteerd op stroopwafels en drop. Ik heb mijn eerste Khmer-taalles al gehad, en ik ben nu al aan de nescafé gewend 😉.

FCADEAC5-8EB4-4F97-9A0E-BE774502A6A2

Morgen gaat het circus beginnen!

1. Ruth Vogels:
    20 juni 2019
    Geniet van je tijd daar mama❤️🙏🏾😘🍀
  2. Mariette:
    20 juni 2019
    Leuk om te lezen. Ik ga je op de voet volgen hoor. Veel plezier en succes. Dikke knufs
  3. Elles:
    You go girl!!!
  4. Miranda:
    20 juni 2019
    Zo knap Petra, ik snap dat je met gemengde gevoelens gaat. Dit gaat je uiteindelijk voor jezelf en voor je gezin weer zo veel mooie dingen opleveren. Heerlijk om je verslag te lezen. Dank je wel dat ik een beetje mee mag op jouw reis. Liefs Miranda
  5. Nell:
    20 juni 2019
    Wat een bijzonder avontuur Petra! En wat fijn dat je met je talenten weer eens op een heel andere manier van dienst kan zijn. Heerlijk om mee te lezen en te leven. Ben heel benieuwd naar wat er zoal op je pad gaat komen.

Is 't warm en broeierig daar in Cambodja? Is er airco, en waar komen je huisgenoten zoal vandaan?

Dat 't hoofd met rust gelaten wordt vindt ik wel een mooi en respectvol gebaar.

Dat andere eten, wat hoort bij wat? Je gaat 't leren.

Liefs,
    Nell XO
  6. Tine:
    Wow Petra kijk uit en heel veel werkplezier. 😘
  7. Lucy:
    20 juni 2019
    Je vertelt meteen al leuke dingen. Dat van iemands hoofd niet mogen aanraken bij voorbeeld. Ik heb er al eens van gehoord, maar weet het antwoord ook niet meer. Misschien hebben ze van mensen uit het Westelijk halfrond gemerkt, dat op je hoofd tikken niet zo'n vriendelijke betekenis heeft en hebben ze het toen voor de zekerheid maar verboden???
  8. Céline:
    🍀!!
  9. Eric-Jan:
    21 juni 2019
    Het hoofd niet aanraken ... mogelijk denken ze dat je daarmee elkaars gedachten kan beïnvloeden. Soort magnetiseren. Ben benieuwd!
  10. Suzan:
    24 juni 2019
    Gaaf om te lezen! Leuk geschreven. Geniet er heel erg van en hou ons op de hoogte!
  11. Sjannie:
    27 juni 2019
    Super dapper Petra. Door je woorden zit ik meteen al naast je in het vliegtuig. Je hebt een 'nieuwsgierigheid/leergierigheid' waaraan ik blijf plakken. goeie reis. Ik reis met je mee. Bedankt, lieve groet.