Pnom Penh Dailies

7 juli 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Relaxte zaterdag, ben op Jeff, een Amerikaan, aan het wachten om samen naar de Killing Fields te gaan, een tochtje van een half uurtje. Vanochtend een wasje gedaan en naar de gym geweest. Eerste keer gym, ik ben gelijk goed gelopen, en kon ook direct beginnen. 6000 riel (=1,5$).Pnom Penh is niet zo goed voor de conditie, want je zit de hele tijd in de tuktuk. Wandelen door de stad lukt haast niet. Er is wel een strookje tussen bebouwing en straat, maar dat kun je geen stoep noemen. Het is oneffen, staat vol met troep, auto's, straattentjes, afval, etc.

Naar de gym, in de buurt door binnendoorwegjes, lukt redelijk goed. Leuk stukje buurt,  met merkwaardig veel brommer-was-bedrijfjes. Brommertjes worden grondig gewassen, hier. Banden gesopt, velgen geborsteld, etc. Zal wel voor de verkoop zijn, lijkt me. Er zijn ook zo ontzettend verschrikkelijk veel brommertjes!

B9794449-2C42-4679-AAE8-0D77FB5B231F

Ik zit tegenwoordig 's ochtends en 's avonds tijdens spits een half uur in de tuktuk. Tuktuks zijn er ook ontzettend veel. Maar brommertjes kruipen overal op en door. Ze rijden ook massaal op de stukjes die je geen stoep kunt noemen. Er zitten rustig 3 of 4 personen op een brommertje. Een smartphoneverbod is nog niet ingevoerd. Laatst zag ik iemand een brommer met één hand besturen en hij had een baby onder de andere arm geklemd. Op sommige verkeersaders is het in spitstijd gewoon een grote massa brommertjes, tuktuks en wat auto's. Voortdurend gas geven en remmen om weer een paar meter verder te zijn. ik draag nu ook een mondkapje, want het stinkt behoorlijk.

Hier een filmpje met Tochtje in de tuktuk

9A43D838-25EF-4DC4-8445-D53FDFFE5E78

4B829A8C-9E53-47B6-8263-0628A4D69A24

En dan hebben we het nog niet over de sustainability! In de tuktuk begin voortdurend te fantaseren over de aanleg van een metronetwerk. Wat zouden dan veel brommertjes overbodig zijn!

Ik hoor een hoop geroffel...Oeps een stortbui...snel mijn was...oh nou is de was weer nat...en ik zelf ook!

10CC161A-9A11-4399-81A0-A5C18F70662A

Jeff is al de hele ochtend bezig met de was, wou naar een laundrette. Zien wanneer hij terugkomt om naar de Killing Fields te gaan. Anders ga ik wel alleen.

Afgelopen week echt hard gewerkt! Bij een nieuwe NGO. Bij de eerste NGO lag het moeilijk dat ik kwam. Vervolgens heb ik een poosje microkredieten gedaan, heel interessant! En nu zit ik bij Banteay Srei. Een organisatie op gebied van vrouwenrechten. Op dit vlak is er nog een hoop te doen in Cambodja. Het is een van de noodzakelijk stappen die het land moet nemen wil men migreren naar een hoger ontwikkelingsniveau. Vandaar dat deze projecten met allerlei internationale middelen worden ondersteund.

Pas in 2007 is de Chab Srey formeel afgeschaft. Dat zijn regels hoe vrouwen en ook mannen zich moeten gedragen. Een aantal regels voor vrouwen zijn:

“Don’t bring the outside flame into the house and then burn it.

Your skirt must not rustle while you walk.

You must be patient and eat only after the men in your family have finished.

You must serve and respect your husband at all times and above all else.

You can’t touch your husband’s head without first bowing in respect.

School is more useful for boys than girls.

Be respectful towards your husband.

Serve him well and keep the flame of the relationship alive. Otherwise, it will burn you.

Do not bring external problems into the home.

Do not take internal problems out of the home."

Mannen hadden ook regels, maar alleen over hun rol in de maatschappij.

Al bij al een good job to do, en een hoop wat ik kan toevoegen.

Over de Killing Fields schrijf ik nog wel een keer. Evenals over het eten. Het eten hier is echt heerlijk. Fruit dat ik nog nooit heb gezien, of van gehoord.

Ze hebben hier ook dorian. In Rotterdam heb ik wel eens samen met Yi Long dorian-ijs gegeten. Smerig! het smaakte naar gevilde nerts! Nu vind ik wel dat ik nog eens verse dorian moet proberen, om een definitief oordeel deze vrucht te vellen. Sommigen vinden het erg lekker. Maar daar schrijf ik nog wel een keer over.

Foto 30-06-19 11 35 40

Heel fijn en zoveel leuke, mooie, goede, meelevende reacties te hebben mogen ontvangen. Ik heb al een geprobeerd om ze persoonlijk te beantwoorden, maar dat lukt niet met dit systeem.

1. Mariette:
    7 juli 2019
    Leuk weer wat te lezen. Ik zit zelf nu op Kreta met mijn dochters. Toch wel weer een hele andere wereld dan waar jij nu bent.
  2. Lucy:
    7 juli 2019
    Hi Petra, wat leuk en interessant om mijn zondagmorgen met jouw bericht te kunnen beginnen! Wat een andere wereld komt er zo met jou binnen rollen... En wat een wonderlijke contrasten: de rommelige beelden op straat met krioelende brommertjes, tuk-tuks en ook nogal chaotisch uitziende "winkeltjes" en daarnaast die strenge omgangsvormen, vooral voor vrouwen. Maar ze mogen het voorhoofd van hun man dus wel aanraken als ze eerst maar een buiginkje maken. Ben je er al achter waar dat voorhoofd dan misschien symbool voor staat? en als je daar weer eens zo'n stortbui hebt - stuur die svp ff naar Z. Limburg? Mijn tuin staat weer te verdrogen en ik wil niet vaker dan 1x per 2 weken sproeien. Vannacht zijn er 5 druppels gevallen en verder wordt alleen maar droogte voorspeld... Heb je al van Aksa gehoord, dat hij zijn nieuwe woonstek in Heerlen wil zoeken? Tegen de tijd dat dat gelukt is moeten we maar eens een reünietje met de gelukspioniers in Heerlen gaan organiseren. Maar zover is het dus voorlopig nog niet. Ik ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal! Staan die vrouwen eigenlijk een beetje open voor onze emancipatie-ideeën? Ik kan me voorstellen, dat dat nog helemaal niet zo simpel is als je met die wonderlijke "respect"-principes bent opgevoed. Heel veel succes en voldoening gewenst bij alles waarmee je hen probeert te helpen en lieve groet uit Zuid Limburg!
  3. Petra:
    8 juli 2019
    Hallo Lucy, Hoe het zit met dat hoofd, daar kom ik nog wel achter. Ik probeer het goed te timen wanneer en waar ik die vraag stel ;-).
    Er zijn verschillende organisaties actief op gebied van vrouwenrechten. Ook met microkredieten. Daar heeft men direkt profijt van, ook de mannen. Er gebeurt verder veel, van inzicht in dat geweld in de thuissituatie niet kan, tot aan trainingen voor vrouwen om politiek actief te worden. Ik weet nog niet hoe succesvol het allemaal is, en hoeveel interesse er in is.
    Volgende keer zal ik een regendans doen, dan komt het vast wel goed in Zuid-Limburg en de rest van Nederland!
  4. Maria:
    7 juli 2019
    Het doet me heel erg denken aan de hoofdstad Dhaka in Bangladesh, waar ik 7 jaar geleden was. Alleen waren daar minder brommertjes en meer riksjas. De riksjas mogen in de steden niet gemotoriseerd zijn, zoals je veel op het platteland ziet, omdat dit teveel uitlaatgassen, stank en herrie veroorzaakt. Maar het straatbeeld, en hoe je het beschrijft, heeft veel overeenkomsten. Ook de stortbuien, vrijwel dagelijks, herken ik.
    Ik wens je nog een fijne tijd, ook straks met Peet en Ylong!
  5. Petra:
    8 juli 2019
    Thnx! Ik kan me goed voorstellen dat Dhaka ook zo overkomt! Fijn dat er daar minder gemotoriseerd verkeer is, dat is zo vervuilend! Het doet me soms ook aan Lagos denken: geen stoepen om over te wandelen, dat vastlopend verkeer, de bebouwing...
  6. Natascha:
    7 juli 2019
    Geweldig leuk en dapper dat je je zo inzet voor de goede zaak. Ik lees je berichten met grote interesse.
  7. Gerben:
    9 juli 2019
    Leuk te lezen! Veel succes en plezier Petra!
  8. Kees Mutsers:
    14 juli 2019
    Leuk om te lezen, Maar ook foto's en filmpjes zijn interessant om te zien.